Saturday, May 17, 2014

Citate Mihail Sadoveanu


În aceste urne sacre, în care poeţii şi cugetătorii şi-au închis inimile, găsim acea putere fără moarte care mişcă umanitatea înainte, în progresul ei necontenit.

În alte limbiEste disponibil şi textul în spaniolă.
Merită laudă orice faptă bună mai ales în ordinea morală.


Sărmana făptură omenească! E capabilă de toate relele, dar în ea se găseşte şi comoara binelui.

citat din Mihail Sadoveanu

Pădurea de brad de pe Măgura clipi din cetini şi dădu şi ea un zvon.



Mihail Sadoveanu în Baltagul
Caragiale a însemnat o dungă mare şi foarte luminoasă în literatura noastră contemporană; ea a rămas asupra noastră şi va rămâne asupra tuturor generaţiilor.



patriotism
Patriotismul nu înseamnă ura împotriva altor neamuri, ci datorie către neamul nostru; nu înseamnă pretenţia că suntem cel mai vrednic popor din lume, ci îndemnul să devenim un popor vrednic.
definiţie de Mihail Sadoveanu


Fericirea este în noi, niciodată în jurul nostru.

citat din Mihail Sadoveanu
Dacă prostia ar produce suferinţă, sunt oameni care ar trebui să umble urlând de durere.

citat din Mihail Sadoveanu



Participă la discuţie!
Mă tângui ca un stih din Psaltire

Mă tângui ca un stih din Psaltire,
Gândul închinându-mi-l ţie;
Ore sarbede, ore de mâhnire,
Ore de veşnicie.

N-am sprijin, n-am argument;fără sens
O inima-a altuia în mine mai bate;
Se-ncercuie tot mai strâns şi mai dens
În juru-mi singurătate.

Câte zile, câte săptămâni, câte luni,
Câţi ani, câte veacuri sunt
De când o primăvară cu minuni
A înflorit pe pământ?

Amintirea paradisului e-n mine,
După umbra ta rătăcesc din loc în loc;
Uit că te-a furat spre ţărmuri străine
Fantastica pasere Roc.



poezie de Mihail Sadoveanu din Daim (1944)

Iertare din nou vreau să-ţi cer

Iertare din nou vreau să-ţi cer
Într-un stil cu mult mai subţire,
Cu ochii şi mîna spre cer
Şi cu intonări de psaltire.

O, tu, frumoaso, de care-mi atîrnă
Viaţa-şi care-mi alungi
Din cale pe palida cîrnă,
Numai c-o rază din genele-ţi lungi,

Iartă-mă că plouă şi-i ceaţă,
Că oamenii-s răi, că pînea nu-i bună,
Că nu se găseşte nimica în piaţă,
Că, noaptea, nu-i lună.

Iartă-mă, scumpo, că te ador şi
Acum şi pururi, cu suflet curat,
Iartă-mă că apraope în fiece zi
Quod tentabam dicere versus erat.

Unii prieteni sunt umbre, nu apar decât când e Soare.

citat din Mihail Sadoveanu


Participă la discuţie!
Strategia e ştiinţa cea mai folositoare nu numai în război, ci şi în căsătorie.

citat din Mihail Sadoveanu
Primăvară

Cum te ridici şi ieşi din casă,
Vremea se face frumoasă;
Îţi vin cocoare
Vâslind sub soare;
Vacile-Domnului şi furnicile
Anunţă rândunicile;
Un flutur s-anină
De-un fir de lumină.
Cum ai râs cu dinţi mărunţei
Au înflorit flori în ochii mei.
Timpul stă - căci ai sosit.
Numai inima-mi bate ca un ornic grăbit.
"Bucură-te că ea e aice,
Timpul te-nşală", - biata inimă-mi zice.

poezie de Mihail Sadoveanu din Daim (1944)


Fagure de miere sunt cuvintele bune şi dulceaţa tămăduitoare a sufletelor.

citat din Mihail Sadoveanu

Căci nu forţa, nici realizările brutale, nu mânuirea mulţimilor şi specularea naivităţii valorează în faţa celui etern, ci jertfa pură a sufletului nostru.

citat din Mihail Sadoveanu

Douăzeci de ani nu e vârstă, ci nemurire.

citat din Mihail Sadoveanu


Participă la discuţie!
Muierea aşa e lăsată de Dumnezeu, vicleană ca apa şi trecătoare ca florile.

citat din Mihail Sadoveanu
!

Folosul şahului poate fi socotit cât al unei religii de înfrăţire şi dezarmare.

aforism de Mihail Sadoveanu

Un prost găseşte totdeauna pe altul mai prost care să-l asculte cu gura căscată.
Care fecioară nu crede că cel dintâi bărbat care-i zâmbeşte nu-i ursitul său?

citat din Mihail Sadoveanu
Popoarele fără libertate rămân la instincte.

citat din Mihail Sadoveanu

Spune-ţi părerea!
nerecunoştinţă
Nerecunoştinţa este copilul legitim al binefacerii.
definiţie de Mihail Sadoveanu

Toate adevărurile sunt legi, dar nu toate legile sunt adevăruri.

citat din Mihail Sadoveanu
Era un om bine făcut, puţin chel în vârful capului, cu ochii foarte blajini. Când zâmbea, se arătau sub mustaţa tunsă scurt nişte dinţi lungi, cu strungă mare la mijloc.

Mihail Sadoveanu în Domnul Trandafir
Am stat cu mine însumi, trudindu-mă să desleg întrebările fără răspuns. E nevoie pentru asta de tăcere şi singurătate. Desfăcându-mă de tot ce atârnă şi întunecă, m-am dus să văd numai cu duhul.

citat din Mihail Sadoveanu
Ţara nu se serveşte cu declaraţii de dragoste, ci cu muncă cinstită şi, la nevoie, cu jertfe.

citat din Mihail Sadoveanu
Armata noastră e tare prin sufletul ei.

citat din Mihail Sadoveanu
Binecuvântată este muierea ce-şi cinsteşte soţul.

citat din Mihail Sadoveanu
Dragostea-i lunatică: descreşte şi creşte.

Scriitorii sunt cei mai ideali prieteni ai noştri.

citat din Mihail Sadoveanu
O clipă de dragoste face mai mult decât o viaţă de mărire.

citat din Mihail Sadoveanu
Dragostea nu îmbătrâneşte; numai oamenii se ofilesc şi trec.

citat din Mihail Sadoveanu
Iluzia şi visul sunt la temelia sufletului nostru; carte de înţelepciune.

citat din Mihail Sadoveanu
Pentru a înfrâna trebuie legi. Dar trebuie oameni care să împlinească legile.

citat din Mihail Sadoveanu
Mie mi-a plăcut întotdeuna să beau vinul împreună cu tovarăşi. Numai dragostea cere singurătate.

citat din Mihail Sadoveanu
Au şi femeile un suflet şi-o judecată. Pe lângă cloşte şi stative, au a naşte în dureri şi a creşte copii.

citat din Mihail Sadoveanu
Adevărat că mai cinstit lucru nu este în lume, şi mai scump, şi mai curat, decât omul pricopsit la învăţătură.

No comments:

Post a Comment